Můj web = můj hrad

aneb 5 chyb, které Vás mohou přijít draho​

1) „Domnívám se, že své webové stránky vlastním“

„Ahoj Tome, prosím Tě, máš někde přístupy ke svým webovým stránkám, abych je mohl aktualizovat?“
„Jak to myslíš? Jaké přístupy?“
„Firma, která Ti připravovala webové stránky, Ti přece dala přístupy do jejich administrace, ne?“
„Ne, to nedala.“
„A kdo by je mohl tedy mít?“
„No, zařizoval to kolega, který už u nás nepracuje a kontakt na něj vůbec nemám.“

Obdobných variant příběhů slyšíme od našich klientů nespočet. Klienti si nechali připravit své webovky na zakázku, ale nemají vůbec možnost je dále aktualizovat či spravovat. I přes to, že si u někoho necháte web zpracovat a připravit, měli byste trvat na tom, aby Vám byl umožněn přístup:

  • k doméně (např. honzovafirma.cz);
  • k webhostingu – místo, kde tyto webové stránky na internetu sídlí;
  • k administraci webu – umožnuje provádět změny na webu;

Myslete na to, že je vhodné, aby doména a webhosting byly registrovány na Vaše jméno (firmu), neboť pokud za ně platíte, tak by bylo vhodné je i vlastnit.

Často se můžete setkat se situací, kdy tvůrce webu „umře“, tedy zanikne spravující firma, přestane s Vámi komunikovat, nebo si z vás udělá tzv. „dojnou krávu“ a díky tomu platíte tak nehorázné sumy za webhosting či doménu, jakékoliv úpravy na webu jsou drahé a o době, než se objeví na webu už ani nemluvíme. A když nemáte přístupy, tak náprava může stát spoustu času a peněz.

2 ) „Mám již 5 let webové stránky a není potřeba do nich již více investovat“

Internet je mladé odvětví, které je tu relativně krátkou dobu, a navíc se velmi rychle vyvíjí, což může být jak výhodou, tak i nevýhodou. Na začátku bylo jen pár webových prohlížečů, ale dnes máme mnohem širší paletu – Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox atd. Mimo to se také dnes můžeme připojit k internetu nejen z počítače, ale také z mobilního telefonu či tabletu.

Položím vám jednu jednoduchou otázku: „Jaké zařízení používají lidé při návštěvě Vašich webových stránek?“ Nemusím náročně přemýšlet, ale troufnu si říci, že více než 70 % všech lidí při interakci s Vašimi weby používají nějaký chytrý telefon s Androidem či iOS.

Proto je dobré si ověřit, zda právě Vaše webové stránky se správně zobrazují a fungují na mobilních telefonech, protože weby starší 3 let nejsou z tohoto pohledu přívětivé. A pokud vám perfektně fungují, tak máte spíše výjimku potvrzující pravidlo.

A co dělat v případě, že to tak není? Je dobré se obrátit na firmu, která Vám dělala weby či případně na jinou firmu a nechat si je předělat (aktualizovat), jinak zbytečně přicházíte o své zákazníky.

3) „Mé webové stránky jsou pěkné“

Ano, mít pěkné stránky je v dnešní době lepší, avšak je nutno si uvědomit, že to není hlavní kritériem, které Vám bude přinášet zisk a výdělek.

Lidé spíše preferují, když stránky nejsou „přeplácané“, protože se na nich mohou lépe orientovat. Proto se i často stává, že „ošklivé“ weby fungují mnohem lépe.

Také preferují, když každá stránka má svůj jedinečný specifický úkol – prodávají, sbírají kontakty, a nebo budují značku firmy. Máte tam toho více? Tak je potřeba to zjednodušit. Bylo vědci zjištěno, že rostoucí počet možností volby snižuje rapidně její schopnost a je tak složitější jí učinit.

Pro koho ty webovky jsou? Děláte je pro sebe, abyste ukázali, jak jste dobří? Z počátku to zní jako dobrá volba, ale časem zjistíte, že spíše lidé hledají weby, kde jim pomůžou s jejich problémy. Množství certifikátu, titulů a dalších „parádiček“ je neosloví. Nepiště tedy o sobě, ale o tom, jak pomáháte. Neukazujte svá „pozlátka“ – své ego.

4 ) „Mé stránky jsou SEO optimalizované“

To je sice pěkné, že máte stránky optimalizované pro vyhledávače (Google, Bing, Seznam atd.), ale jsou webové stránky optimalizovány na klíčová slova, které hledají Vaši klienti? A jsou to ty hlavní klíčová slova?

Většina firem, které tvoří webové stránky, tak neřeší vůbec, co budete dělat po tom, co vám je předají. A nemluvě o tom, že když máte jen pár stránek s obsahem, tak z pohledu SEO nemusíte být zajímavý, protože je zapomínáno na druhou stranu mince. Tou je bezesporu „Link Building“ – aneb registrování Vašich stránek do různých online katalogů, partnerských webů, blogů či dalších míst internetu. Protože, čím více stránek na Vás odkazuje, tím jste pro vyhledávače zajímavější, tedy upřednostňovanější. Každý odkaz si můžeme představit jako hlas, čím více hlasů máte, tím více jste v popředí. Ale pozor, ne každý hlas má stejnou hodnotu a proto i některé weby vám můžou uškodit.

Ale než se pustíte naplno do SEO, tak se zaměřte na vyhledávací reklamy pod Google Ads a Sklik. Proč právě tyto? Protože podle nich poznáte, která klíčová slova Vaši potencionální zákazníci používají, aby našli právě Vás. A podle těchto dat pak klidně vytvářejte články dle libosti, ale hlavně je nepiště pro roboty vyhledávačů, ale spíše pro lidi, kteří by je měli číst.

5 ) „Mám tak úžasný produkt, že si mě zákazníci sami najdou“

Toto už jsem slyšel několikrát, ale bohužel opak je pravdou. Znám spoustu zajímavých produktů, o kterých ví jen hrstka „vyvolených“. Buď mě k tomu dovedla náhoda anebo se jednalo o někoho z mého okolí, kdo se o něco pokusil. A většinou hodnota produktu či služby nebyla tak vysoká oproti tomu, jak to viděl její tvůrce.

Kdysi dávno, v době, kdy nebyl internet a nebylo všeho přebytek, tak to i docela fungovalo. Ale dnes je to tak, že konkurence je schopna vyrobit podobný produkt či nabídnout obdobnou službu za nižší cenu. Dnes je to o tom, aby člověk byl v té spoustě nabídek vidět. A čím více jste vidět, čím jsou více vidět produkty nebo služby, které nabízíte, tím je větší šance, že právě u Vás bude nakoupeno.

A proč tomu tak je? Protože máme enormně moc věcí na výběr a minimum energie tyto výběry provádět. Vědomě jsme se rozhodli jít snadnější cestou. Zbytečně nehledáme „ztracené poklady“ a většinou volíme to, co nabízí Vaše konkurence. Ne proto, že je to lepší, ale proto, že je to vidět a je to dostatečně „dobrý“ – za ty peníze, které nás to stojí, tak dostaneme to, co potřebujeme (alespoň doufáme). A díky tomu tvůrci „vzácných pokladů“ zůstávají v zapomnění.